Enginyers de la facultat de informàtica de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) han desenvolupat una aplicació per comprovar el nivell de comprensió dels estudiants sobre el que acaben de treballar a la classe, s’anomena Bolotweet. Aquesta segueix una línia molt semblant a la de la coneguda xarxa social Twitter on, a través de textos molt breus compartits pels alumnes, el professor pot avaluar fins on han estat assolits els continguts que s’han treballat a classe o a l’escola aquell mateix dia. Segons Jorge Gómez Sanz, professor a la facultat d’Informàtica de la UCM i autor principal de la investigació, “l’alumne es veu obligat a reflexionar sobre els continguts. El plantejament el ‘força’ a buscar una forma apropiada d’expressar una idea relacionada amb el impartit pel professor i que pugui tenir cabuda en el nombre permès de caràcters “.

Les xarxes socials han modificat i revoluciona la manera d’accedir a la informació i això ha afectat al nostre aprenentatge. Aquestes generen espais virtuals de treball col·laboratiu,  d’intercanvi d’idees i d’aprenentatge entre iguals. També, ens ofereixen la possibilitat d’estar constantment actualitzats i informats sobre diferents temes. A més a més, tenim l’oportunitat de personalitzar cadascuna de les nostres xarxes socials per tal de rebre notificacions i informació del nostre interès.
Són múltiples i variades l’ús que en podem fer de les xarxes en les aules, tot i això, dependrà sempre de l’objectiu de la dinàmica. Alguns dels avantatges que presenten són la possibilitat de generar coneixement a través de la interacció entre els usuaris, els valors adquirits per les persones i que regeixen el nostre dia a dia també s’han de mostrar en l’ús de les xarxes i, això, pot fer que es vegin reforçats, fomenten la inclusivitat i aporten un altre canal de comunicació per als principals agents que formen part de la comunitat educativa, etc. La gran majoria dels nostres estudiants es comuniquen i s’intercanvien informació a través de les xarxes socials i, per tant, caldrà que des de l’àmbit educatiu també els puguem acompanyar en el bon ús d’aquestes xarxes perquè puguin aprofitar totes les seves possibilitats des d’una mirada crítica, reflexiva i prodent.