El pensament computacional, potenciat a través de la programació, ens ensenya a resoldre problemes i a enfocar reptes: és l’habilitat d’aprendre a aprendre. Aquest no consisteix en aprendre un llenguatge de programació, sinó que se centra en conceptes bàsics com la lògica, la relació causa-efecte, la construcció d’estructures com a mètode de resolució de problemes, etc. És per això que aquesta disciplina, la de la programació, comença a ser important en alguns sistemes educatius del món, on ja s’ensenya aquest llenguatge dins les escoles amb total normalitat i com a matèria obligatòria.

Si tenim en compte que, cada cop més i de forma massiva, estem compartint processos amb dispositius com ordinadors, portàtils, tablets o smartphones, ens adonem que moltes vegades raonem i pensem a través d’ells i de la seva utilització. El computacional és un pensament complementari a altres formes de pensar i raonar, que permet veure el món des del punt de vista d’un dispositiu. És útil per obtenir una comprensió del que ens rodeja i poder modelar les coses des de una varietat de perspectives, fent servir en cada moment el pensament que mes convingui, sense renunciar al anàlisi des d’un altre. Finalment, aquest és útil mes enllà de la informàtica. Ens dóna una idea del que pot ser i no pot ser calculat, i anima als alumnes a investigar com elaborar models computacionals de problemes que res tenen que veure amb la informàtica.